‘Liefde voor Talent’ zorgt door middel van training en coaching voor erkenning en optimale inzet van talenten van managementondersteuners. Aan mij de eer een blogpost te schrijven voor de rubriek ’talent angel’!

“Is uw basis op orde? Dan ontstaat ruimte op uw bureau en in uw hoofd. Én u heeft weer tijd voor uw corebusiness!” In mijn werk als freelance secretaresse  en organizer roep ik dit al jaren.

Maar ja, hoe is dat eigenlijk binnen mijn eigen bedrijf geregeld? ‘Bij de loodgieter thuis lekt de kraan.’ Kent u dat gezegde? De eigenschappen ‘perfectionisme’ en ‘behoefte aan (het creëren van) structuur’ werken vaak in mijn voordeel. Maar in dit geval fluisterde een stemmetje voortdurend: “Psst.. je loopt achter de feiten aan.” En, ambitieus als ik ben, ik wil niet achterlopen, ik wil vóórlopen.

Met een meer dan tevreden gevoel proostte ik afgelopen zomer op het 12,5 jarig jubileum van mijn bedrijf. 12,5 jaar (bom)vol mooie opdrachten. Hoog tijd voor pas op de plaats, besloot ik radicaal. Ik wilde dat ook weleens ervaren ‘een leeg hoofd en bureau en tijd voor mijn corebusiness’. Ik nam een time-out. Maar niet om stil te zitten. Ik werd mijn eigen organizer. Mijn bureau was als eerste aan de beurt. Achterstallige werkzaamheden pakte ik één voor één bij hun nekvel. Ik gooide veel weg, scande belangrijke zaken in en maakte een geprioriteerde takenlijst, een strakke planning voor de komende maanden.

Wauw! Wat gaf dat al een verheldering. Én inderdaad: ruimte in mijn hoofd.

Volgende onderdeel: e-mail. Opschonen: verwijderen, archiveren. En kon ik berichten binnen twee minuten afhandelen, dan deed ik dat direct. Berichten waar ik nog actie op moest ondernemen, verhuisden naar mijn geprioriteerde takenlijst. Ook nam ik de mappenstructuur onder handen, weinig mappen, strak overzicht.

Bam! Nog meer ruimte. Ik begon er plezier in te krijgen.

Er ontstond routine. Elke ochtend keek ik, voor ik mijn mail checkte, in mijn takenlijst wat mij die dag te doen stond. Wat een overzicht! De druk door de gedachte ‘eigenlijk zou ik nu dit of dat..’ was weg. Mijn acties waren weggezet in de tijd.

De structuur en ontspanning zorgden voor ruimte voor creativiteit. Op de meest onverwachte momenten kreeg ik de beste ideeën. Net een stripverhaal waar af en toe ineens een lampje boven een figuur verschijnt. Mijn notitie-app in mijn telefoon maakte overuren en pen en papier had ik altijd bij de hand. Ook ‘s nachts. Want stel je voor.

Het Idee was er. Ineens. Die ruimte in mijn hoofd. De ontstane rust door het creëren van een structuur, werkwijze en planning die mij past. Die energie die vrijkomt. Dit gun ik iedereen: ik wil dit overdragen! Tel daar mijn kennis van Outlook en 23 jaar ervaring als managementondersteuner en organizer bij op en ik kan een training ontwikkelen waar iemand écht wat aan heeft.

Ik dook nóg verder in Outlook en theorieën over werkmethodes. Ik ontwikkelde de training ‘Outlook slim & snel’ voor iedereen die het máximale uit Outlook wil halen. Eén op één, want persoonlijke aanpak staat natuurlijk voorop. Ins en outs van Outlook én een passende werkmethode, wat resulteert in een beleving van minder werkdruk. De reacties waren boven verwachting. Het gevolg voor mijzelf: positieve energie en een waanzinnige werkflow. Ik was niet te stoppen. Als een hordenloper ging ik gestructureerd voorwaarts.

Een nieuwe bedrijfsnaam die past bij mijn bredere aanpak. Een professionele website. Een strak beeldmerk dat past bij mijn persoonlijkheid en wat ik met mijn bedrijf wil uitstralen: vertrouwen, rust, stijl, kwaliteit, geen fratsen. Voor mij persoonlijk een droom die uitkomt.

Het is nu januari. De afgelopen vier maanden waren ongelooflijk waardevol. Ik ben dankbaar dat ik dit kon doen. Mijn bedrijf heeft meer inhoud gekregen. En ik? Ik barst van de energie.

2014…. kom maar op!

Energieke groet,

wilma-grey

 

 

 

 

 

— foto Morgan Sessions