“Freelance secretaresse zijn? Lijkt me héérlijk!”

“Oh héérlijk lijkt me dat wat jij doet! Lekker afwisselend enzo. Vrijheid, zelf je vakanties bepalen. Zou ook wat voor mij zijn!”

Het zelfstandig ondernemerschap is boeiend en leuk. Érg leuk zelfs. Ik geniet er elke dag van. Maar, vergis je niet. Na een werkdag bij een opdrachtgever, begint je werkdag voor je eigen onderneming.

Je website bijvoorbeeld, die moet wel actueel blijven. Social media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+.  Het hebben van accounts betekent ook dat je berichten moet posten. Niet teveel, maar zeker ook niet te weinig. Liefst nog met een fotootje erbij en een link naar je website. Een klusje voor  ‘tussendoor’. In de lunchpauze, in de file, ik laat weinig momenten onbenut.

Dan nog de boekhouding. Op dat gebied laat ik me ontzorgen. Ieder zijn vak! Rest mij nog het verzamelen van alle bonnen en rekeningen elk kwartaal en het factureren aan mijn opdrachtgevers.

E-mails behandelen, telefoongesprekken voeren, offertes versturen, gesprekken voeren op locatie, netwerkbijeenkomsten bezoeken, trainingen en workshops volgen. Tussen de opdrachten door, want er moet wel gewerkt worden natuurlijk.

In 2013 breidde ik mijn dienstverlening uit met trainingen ‘Outlook slim & snel’. Ik merkte dat veel secretaresses en managers die ik ontmoette, maar een fractie van Outlook gebruiken. Ze balen van een volle mailbox, overzien hun acties nauwelijks. Bij optimaal gebruik van Outlook werk je sneller, bespaar je tijd en heb je je acties strak in beeld. Tijd om erin te duiken ontbreekt vaak. Dát moest anders. Ik ontwikkelde een training en de reacties waren boven verwachting. Wát een positieve energie! Het is fantastisch collega’s te helpen en hen zo enthousiast te zien.

Dit zette me weer aan tot een compleet nieuwe bedrijfsnaam, uitstraling en zelfgebouwde website. Een flinke operatie.

Interim-opdrachten, virtual assistanceen officemanagement, trainingen, organizing, coaching, werving en selectie, een steeds completer pakket aan managementsupport. Daarnaast alles wat het ondernemerschap met zich meebrengt. Het is aanpoten. Maar mij hoor je niet klagen.

“Oh heerlijk lijkt me dat wat jij doet! Lekker afwisselend enzo. Vrijheid, zelf je vakanties bepalen. Zou ook wat voor mij zijn!”

Dat zou zómaar kunnen. Ik gun het ondernemerschap, zeker als freelance secretaresse, iedereen. Maar.. vergis je niet. Ondernemer ben je 24/7. Je moet willen knokken. Ervoor willen gaan. Risico durven (en kunnen) nemen. En, het allerbelangrijkst: plezier hebben in wat je doet!

Hartelijke groet,

wilma-grey-s

 

 

 

 

 

— foto Eric Kant

Door | 2016-12-27T14:12:09+00:00 2 maart 2014|Blog, Ondernemen, Secretaresse|2 Reacties

Over de auteur:

Wilma Nedermeijer is expert en trainer in slim werken met Microsoft Office (365). Wilma leert je, als certified Microsoft Office Specialist, hoe je tijd kunt besparen door efficiënt te werken met de tools die je al in huis hebt. Regelmatig wordt ze gevraagd voor het geven van interactieve en inspirerende presentaties aan (directie)secretaresses.

2 Comments

  1. Laurien Jochem 2 maart 2014 om 15:48 - Antwoorden

    Mooie blog en herkenbaar! Leuk en leerzaam om te lezen hoe andere zelfstandigen ermee omgaan. Zelf ben ik parttime virtual assistant naast mijn interim baan in loondienst en heb zo nu en dan te maken met ‘in spagaat gaan’ momenten

  2. Marian van Oosterhout 12 maart 2014 om 17:40 - Antwoorden

    Goed geschreven en heel realistisch. Gelukkig laat je blijken dat je heel erg van je werk geniet en dat moet ook wel als nog eens zoveel bijkomt. Je moet er lef voor hebben om je eigen bedrijf te runnen!
    Bewondering voor jou van een directiesecretaresse in loondienst.

Geef een reactie